Leestijd: 3 minuten

Als je met een fisheye lens een foto maakt van een vis, moet je heel dichtbij komen. Edwin van der Sande legt uit hoe hij dit heeft gedaan.

Locatie

Deze foto is gemaakt tijdens de Murex Resorts Photo Experience 2017. De duikstek heet Sahaung, vlakbij het eiland Bangka in Indonesië. Volgens de gids is Sahaung één van de beste stekken op Noord-Sulawesi. De stroming laat het alleen niet altijd toe dat je hier een duik kunt maken. Vandaag hadden wij mazzel, het was de eerste duik van die dag. Wij doken om een van de grote pinnacles heen en tegen het eind van onze duik zag ik deze hengelaarsvis op de steile wand zitten.

 

Camera

Olympus OM-D E-M1 (micro 4/3 sensor), 8mm Panasonic Lumix G Fisheye lens, Nauticam onderwaterhuis met een minidome en twee Sea & Sea YS-D2 flitsers met een AquaCam dome diffuser erop. (Dat is een bolle voorzetkap die het licht mooi verspreidt.)

 

Aanpak

Ik dook achter mijn groepje aan. Omdat op deze stek bijna altijd een grote school blue striped snappers zwemt en ik die absoluut op de camerasensor wilde vastleggen, had ik voor de 8 mm fisheye lens gekozen. Maar vandaag wilde die school niet meewerken. Tegen het einde van de duik kwam ik de hengelaarsvis tegen en had meteen de compositie voor ogen. Ik moest en zou de hengelaarsvis en de gorgoon samen in de compositie passen. De hengelaarsvis mooi prominent op de voorgrond. De gorgoon iets vager op de achtergrond om de foto diepte te geven en te laten zien hoe fraai helder het water is. Ik dook achteraan de groep en had alle tijd om de juiste hoek te bepalen. De hengelaarsvis had al een paar keer model gestaan. Met de fisheye lens kan ik heel dicht op het onderwerp komen en hou ik toch mijn grote beeldhoek. Ik heb zo’n twintig foto’s gemaakt. Het viel nog niet mee om zo dicht op de hengelaarsvis te komen dat hij maximaal in beeld kwam en tegelijkertijd de gorgoon volledig in beeld te hebben. Dat ik langs de wand al zwevend mijn drijfvermogen moest controleren, maakte het niet makkelijker.

 

Stand flitsers

Wanneer ik op een rif duik en mijn fisheye gebruik, dan staan beide flitsers meestal in de hammerhead positie. (Twee flitsers horizontaal zo ver mogelijk naar buiten geplaatst.) In dit geval kom je met een duik langs de wand met de linkerflitser in de knoei, die zet ik dan meestal recht naar boven. Ik bedien mijn flitsers handmatig en de kracht van de flitsers staat bij voorkeur niet maximaal om de kleine zwevende deeltjes minimaal te belichten, maar uiteraard wel zo krachtig dat het hoofdonderwerp goed belicht wordt.

 

Edwin van der Sande

Illustratie: Ron Offermans.

 

Nabewerking

Voor de nabewerking gebruik ik Lightroom. Ik begin standaard met het aanpassen van de witbalans. Daarna controleer ik de belichting, hoge lichten, zwarte tinten, helderheid en levendigheid. In dit geval heb ik iets van de linkerzijde afgesneden om de hengelaar echt de hoofdrol te laten spelen. Om de vis er nog iets meer uit te laten springen heb ik gebruik gemaakt van het radiaalfilter, hiermee heb ik de vis iets lichter heb gemaakt en de achtergrond iets donkerder.

 

Meer foto’s zie je op www.edwinvandersande.nl

 

_______________________________________

 

EXIF data:

Bestandstype: RAW

Belichting:  1/320  sec bij f f6.3

Belichtingsprogramma: Manueel

Lichtgevoeligheid: ISO – 200

Brandpuntsafstand: 8 mm

Witbalans: CWB 5600 K

 

Edwin van der Sande

Foto: Edwin van der Sande